Osim dupeta, za dobru Instagram fotku potrebna vam je i kvalitetna rotacija u trupu.
Jeste li znali da je kralježnica sastavljena od 33 ili 34 segmenta od kojih je većina pokretna? Ti su segmenti, kralješci međusobno povezani diskovima, želatinoznim amortizerima koji omogućuju bezbolno pretklanjanje, otklanjanje, rotiranje i općenito; generiranje djelovanja sile teže koje se povećava ako u naš život pristigne dodatno opterećenje u vidu kilaže ili emotivnog stresa. Da bi stvar bila još ljepša i pokretljivija, kralješci su obogaćeni intravertebralnim zglobovima, čiji oblik diktira tip i opseg pokreta u određenom segmentu. Kapsule tih zglobova najslobodnije su u predjelu vrata a najskučenije u torakalnom dijelu. “Otvorene” kapsule i oveći diskovi su ono što vratnoj kralježnici omogućuje najveću pokretljivost i to posebno u sagitalnoj ravnini. (Pokret vratom kojeg zlorabimo pretjeranom upotrebom mobitela).
Torakalni dio ima najtanje diskove, a kretanje je ograničeno rebrima koja se za kralješke hvataju. U lumbalnoj regiji se mogućnost gibanja opet povećava, a sakralni je dio kralježnice srastao i dozvoljava minimalnu gibljivost. (Kolar, 2013).
Međukralježničke veze ostvaruju se još i dužim i kraćim spinalnim ligamentima. Cijela ova svita lijepo je upakirana u mišićna vlakna s ukrasnom vrpcom od fascije, a njome, prema potrebama i navikama vlasnika dotičnog tijela; dirigira mozak.
Pokretljivost kralježnice dakle, nudi pokrete u više smjerova što nam omogućuje široku paletu gibanja. Koju ne koristimo Prednja i stražnja fleksija (pretklon i zaklon), lateralna fleksija (otklon), rotacija (zasuci). Tu su, naravno, i kombinacije tih gibanja.
Poznavala sam starijeg pomorca koji je vozio Stojadina, a u golemoj garaži u predgrađu je zatočenog držao srebrnog BMW-a. “Jer ove naše ceste nisu za takav auto.” Štogod. Uglavnom, svake druge nedjelje je negaražiranim Stojadinom odlazio u garažu i upalio bi čuvani auto, da malo život procirkulira diznama.
Turirao je u prazno i pumpao kočnice, da ne zakažu kad jednom stvarno bude vozio srebrnog BMW-a. Podmazao bi koju osovinu jer se one uslijed različitih atmosferskih prilika znaju zapeći ako se ne okreću, što im je svrha. Svakih godinu dana mijenjao je i akumulator jer bi se unatoč povremenim nedjeljnim turiranjem ipak ispraznio.
Kužite u kom smjeru ide priča?
Postaje još i gore…
Nakon par godina je skinuo felge s gumama jer se gume od stajanja u istom položaju oštećuju, a vilice automobila podigao na visoke drvene gredice. Eto, i amortizeri na kojima je ležala težina automobila su počeli hrđati i prestali su biti fleksibilni…
Slično je i s našim tijelom. Mozak rukovodi ekonomiju naših pokreta pa tako i krvotok, kisik i ostale hranjive tvari ophode one zglobove koji su mozgu za svakodnevne radnje potrebni. Njima treba hrana, oni rade.
Jasno je da su neki od ljudskih pokreta ili radnji totalno izašli iz standarda i da primjerice, upotreba retrovizora potpuno zasjenjuje staru dobru rotaciju trupa kada auto vozimo unatrag. Zato je danas potpuno uobičajeno završiti na injekcijama jer ste se naglo okrenuli unatrag kad je vaša beba na dječjoj sjedalici pričvršćenoj na zadnji sic zaplakala jer joj je ispala duda…
No dovoljno smo razglabali o tijelima i strojevima, vrijeme je da pređemo na praksu! Predstavljamo vam nekoliko jednostavnih vježba za mobilnost torakalnog dijela koje možete izvoditi kod kuće, pošto ako imate kuću, sigurno imate i ovaj sjajan rekvizit: zid. Ove vježbe nisu za uklanjanje bolova, već za razgibavanje i ne preporučujemo ih ako već imate probleme s kralježnicom.